Els ambients a cicle inicial

Els ambients representen una manera diferent d’organitzar l’espai i els materials de l’escola afavorint que nens i nenes de diferents edats aprenguin junts. Aquests entorns propicien situacions d’aprenentatge on els infants participen d’una manera activa, lliure i creativa. En els ambients l’infant és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge. Són espais tranquils que respecten la diversitat i que tenen en compte en tot moment el ritme individual de cada infant. A cada ambient s’ofereixen diverses propostes d’aprenentatge amb materials variats i rics en possibilitats que propicien una diversitat de respostes i d’accions per part dels nens i nenes.

Aquest curs 2016-17 organitzem els ambients en blocs de quatre sessions per facilitar la mobilitat.
Ara hem acabat el primer bloc amb aquests espais.....

ARQUITECTES
A l’ambient “SOM ARQUITECTES” hem construït obres molt diverses i amb tot tipus de materials. Des de cabanes, cases, hotels de 4 plantes fins a laberints. A l’inici de cada sessió repassàvem què havíem construït l’anterior setmana, i després, al finalitzar, en parlàvem sobre les idees que ens havien sorgit i sobre la seva utilitat.
Hem vist com d’important pot ser l’ajuda dels altres per poder construir edificacions complexes. I com d’important és la nostra imaginació. 
Al final de cada sessió dibuixem que hem fet i fem una petita descripció, tot explicant amb qui ho hem fet, com, i tot allò que vulguem afegir!!!

PETITA CIUTAT
A l’ambient de “petita ciutat” hem jugat a fer de metges, infermers, botiguers, mares, pares, germans o fills. Hem adoptat el rol d’algun personatge de qualsevol ciutat i hem preparat menjars, biberons, hem canviat bolquers, hem posat rentadores , hem planxat, hem comprat amb diners, hem begut cafè, ens han punxat i envenat I moltes coses més.
Al començament de cada sessió seiem en rotllana per recordar les normes i decidir quin rol voliem adoptar aquell dia. Al final de les sessions comentàvem com havia anat.

INFORMÀTICA
L’ordinador és una eina de treball habitual que ens trobem a tot arreu en la societat d’avui en dia; és interessant conèixer i incorporar aquesta tecnologia  al procés d’ensenyament aprenentatge utilitzant les possibilitats que ens ofereix.
A les quatre sessions s'incorpora el llenguatge d'aquestes eines i també oferim diferents espai de la xarxa on podem trobar jocs educatius per treballar continguts relacionats amb el treball de les nostres aules. 

ARTISTES
Durant aquest primer trimestre, a l’ambient d’artistes, hem començat a experimentar amb nous materials i a crear les nostres obres d’art a partir del que ens suggerien aquests  i de la nostra imaginació. Hem intentat potenciar la nostra creativitat i hem aprés a expressar-nos a través de les nostres produccions artístiques.

MÚSICA
A l’ambient de “Música” ens ho hem passat molt bé! A l’inici de cada sessió fèiem una rotllana i decidíem què volíem fer. Hem fet moltes coses diferents: hem experimentat amb els instruments que hi ha la classe (en tenim moltíssims), alguns dels companys ens han portat instrumentsque tenien a casa, hem fet de directors/es d’un conjunt instrumental on cada un tocava l’instrument que li venia de gust, hem fet jocs musicals com el de les estàtues, el joc de les cadires, el dels lleons i gats o el del rei o la reina, hem ballat el bugui-bugui i hem jugat a jocs de taula musicals.


COS I MOVIMENT
A l’ambient de “cos i moviment” hem jugat a diferents jocs. Al principi de la sessió ens seiem tots amb rotllana i recordàvem totes les normes per tal de poder jugar respectant els companys i el material. Seguidament els alumnes deien diferents propostes i entre tots  decidíem quina ens agradava més per fer aquell dia.
Hem jugat a molts jocs amb equip, l’aranya peluda, peixos a l’aigua, fet i amagar, el pistoler, el director d’orquestra…entre molts altres.
Al finalitzar la sessió ens tornàvem a seure amb rotllana, fèiem uns exercicis per tal de relaxa’ns i entre tots explicàvem com havia anat la sessió i si hi havia alguna cosa que podíem millorar per la següent.

TEATRE
A l’ambient de “TEATRE”, hem treballat d’una manera didàctica les habilitats comunicatives.
Mitjançant el joc introduïm als infants al món del teatre.
Utilitzem diverses  jocs: inventem personatges, ideem situacions, històries,improvitzem, ens maquillem, fem màscares per allò que representem, ens disfressem, ballem i…riem molt. 

A l’inici de cada sessió fem una rotllana on repassem les normes i, expliquem allò que anirem a fer. Respirem fons per tal de posar-nos en situació i comencem la sessió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada